Urbain Vandormael

Nieuwe Audi A4 brengt licht in de duisternis

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De A4 is een van de sterkhouders van Audi en behoort tot de meest verkochte bedrijfswagens in ons land. De nieuwe generatie ziet uit als de vorige, de nieuwigheden zitten onderhuids maar maken de nieuwkomer misschien wel tot de beste auto in zijn segment.

Roemrijke voorvaderen

Een blik in de geschiedenis leert dat Audi in feite het levenswerk is van August Horch. Die verwierf begin van de twintigste eeuw naam met de bouw van topklassemodellen voor de rijken der aarde in zijn fabriek in Zwickau, in het oosten van Duitsland. Daar liep in 1901 de eerste Horch van de band. Na onenigheid met zijn aandeelhouders keerde hij de Horch Automobilwerke de rug toe en richtte een nieuw autobedrijf op. De nieuwe merknaam Audi kwam er op voorstel van zijn tienerzoon.

De economische crisis van begin van de jaren dertig gooide echter roet in het eten. Om een dreigend faillissement af te wenden, fusioneerden vier kleinere Duitse autobouwers (Audi, Horch, DKW en Wanderer) tot Auto Union, met als logo vier ringen.

Na de oorlog kwam de stad Zwickau onder Russisch bestuur en verhuisde de productie in twee etappes van Oost- naar West-Duitsland – eerst naar Düsseldorf en vervolgens naar Ingolstadt.

Van 1958 tot 1965 was Auto Union eigendom van Mercedes-Benz maar het luxemerk had geen plaats in zijn portfolio voor goedkope modellen en verpatste zijn aandelen aan Volkswagen. Met als toegift de klant-en-klare plannen van een middenklasser die nog datzelfde jaar als Audi 60 zijn entree zou maken. De echte doorbraak volgde midden van de jaren zeventig, na de overstap van Porsche naar Audi van Ferdinand Piëch, de kleinzoon van de legendarische Ferdinand Porsche.

Nieuwe Audi A4 brengt licht in de duisternis
© /

Vorsprung durch Technik

Onder het motto ‘Vorsprung durch Technik‘ introduceerde Piëch vierwielaandrijving (quattro) op de duurdere seriemodellen, verving staal door aluminium om gewicht te besparen en maakte indruk met krachtige en zuinige TDI-dieselmotoren. In de daaropvolgende jaren bleef Audi die technologieën perfectioneren en haalde het de Italiaan Walter de Silva in huis, misschien wel de beste designer van zijn generatie. Onder zijn regie onderging het merk een ingrijpende metamorfose: ronde vormen maakten plaats voor strakke lijnen, het uitdagende front liet geen twijfel bestaan over de ambities van Audi.

Dankzij de synergiën met Volkswagen kon en kan Audi bovendien tot 20 procent goedkoper produceren. Daardoor kon en kan het zijn auto’s minder duur verkopen en toch meer geld verdienen dan BMW en Mercedes.

Nieuwe Audi A4 brengt licht in de duisternis
© /

Audi is vandaag hét uithangbord van de Volkswagen-groep en draagt ongeveer de helft bij van de winst van het concern. Al was er de voorbije jaren ook kritiek te horen, zelfs vanuit de VW-hoofdzetel in Wolfsburg. Audi was niet langer synoniem van technologische vernieuwing, met betrekking tot de implementatie van alternatieve aandrijfsystemen moest het zijn meerdere erkennen in BMW en Mercedes. Die achterstand is intussen weggewerk, Audi schuift opnieuw dichter op in de richting van koploper BMW.

Dieselgate

Dat Audi concurrent BMW daadwerkelijk van de troon kan stoten, is na de gebeurtenissen van de voorbije weken niet meer aan de orde. Het gesjoemel met de emissiescores van de dieselmotoren betreft ook de populaire modellen van Audi. Dat R&D-chef Ulrich Hackenberg aan de deur werd gezet, is veelbetekenend. Binnen de groep had hij meestal het laatste woord wanneer beslissingen over productontwikkeling en motorenbouw op de agenda stonden, daarbuiten werd hij hoog geacht en was hij boven elke verdenking verheven. Shit happens.

Niemand kan inschatten welke gevolgen de manipulatie van de emissiescores zal hebben voor de verkoop en het imago van Audi. Wat is gebeurd, kan onder geen enkel beding worden goedgepraat en het is te hopen dat de schuldigen een gerechte straf zullen krijgen. Gedreven door grootheidswaanzin, hebben zij hun bedrijf naar de rand van de afgrond geleid én de werkgelegenheid van honderdduizenden medewerkers in gevaar gebracht. Daarnaast hebben zij milieuschade aangericht én het blazoen van ‘made in Germany’ besmeurd, en daardoor de concurrentiepositie van Duitsland in de rest van de wereld een zware slag toegebracht. Dat Winterkorn & Co. nu ter verantwoording worden geroepen en wellicht zwaar zullen gestraft worden, dat hebben ze aan zichzelf te danken. Hoogmoed komt voor de val!

Nieuwe Audi A4 brengt licht in de duisternis
© /

Licht aan het einde van de tunnel

In afwachting gaat het leven verder, ook voor Audi. De nieuwe A4 was een van de blikvangers op de Internationale Auto Ausstellung (IAA) in Frankfurt en ondertussen hebben we ook al kunnen proefrijden met de nieuwkomer.

Die vertoont op het eerste zicht een opvallend sterke gelijkenis met zijn voorganger, ondanks dat we te maken hebben met een compleet nieuwe auto op een nieuw modulair platform van de Volkswagen-groep. De nieuwkomer is 120 kg lichter, is met een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 best in class terwijl de nieuwe benzine- en dieselmotoren – waaronder twee zescilinders – gemiddeld 25 procent meer vermogen leveren, 21 procent minder verbruiken én minder schadelijke CO2 en fijnstof uitstoten. We hebben die gegevens (nog) niet kunnen verifiëren, en gaan er gemakshalve van uit dat ze ditmaal wel correct zijn.

In het tijdsbestek van een halve dag hebben we evenmin met alle voorhanden motorenversies kunnen rijden, maar de eerste indruk van het optrek- en prestatievermogen van de nieuwe motoren, van hun soepelheid én het geluidsniveau is zeer positief. Zelfs met de (kleine) 1.4 TFSI benzinemotor (150 pk) rijdt de nieuwe A4 vlot en comfortabel, en is zowel met een vlot schakelende 6-versnellingsbak als 7-gang automaat verkrijgbaar. Vierwielaandrijving is enkel leverbaar op de duurdere 2.0 (TFSI) en 3.0 (TDI) litermodellen. Onze voorkeur gaat uit naar de 2.0 TDI van 150 pk die in de ultra-versie extreem weinig verbruikt. Sowieso liggen het verbruik en de CO2-uitstoot van de nieuwe generatie benzine- en dieselmotoren aan de lage kant. Alternatieve aandrijfsystemen komen eraan, in de loop van 2016.

Modellen die in eerste instantie als bedrijfswagen worden gebruikt, moeten flexibel kunnen inspelen op de wensen van de (veeleisende) klant. De reeks infotainment- en rijhulpsystemen is te lang om op te noemen en is van hetzelfde kwaliteitsniveau als van de dure A6 en A8-modellen – spijtig genoeg ook van hetzelfde prijsniveau. Het MMI-systeem met radio, opstaand 7 inch display met bluetooth is standaard en kan worden uitgebreid met MMI-navigatie of MMI Navi Plus met 8,3 inch kleurendisplay. Een Bang & Olufsen- geluidsinstallatie en zogenaamde rear seat-entertainment kosten respectievelijk 1.140 en 1.145 euro meerprijs. Vanzelfsprekend blijf je in de A4 tijdens het rijden geconnecteerd met de buitenwereld via een eigen hotspot.

De rijhulpsystemen – dertig in totaal – zijn zowel afzonderlijk verkrijgbaar als gebundeld in pakketten en komen tegemoet aan zowat alle wensen die een veeleisende klant kan hebben, inclusief adaptieve schokdempers en verschillende rij-modi (comfort, sport).

Wie voor full option gaat, krijgt een A4 die botsen tegen een voorligger of zwakke weggebruiker quasi onmogelijk maakt. Een reeks sensoren, radars en camera’s tast en scant constant de omgeving van de auto in alle richtingen af. Het nieuwe Flex Ray systeem zorgt voor een snelle uitwisseling van de data tussen de verschillende besturingscomponenten. Zo te zien kan de nieuwe A4 zich ook zonder chauffeur een weg banen, de file-assistent houdt automatisch afstand tot de voorligger en houdt de wagen mooi binnen de witte lijnen op het wegdek. Een ander rijhulpsysteem kijkt vooruit, informeert de bestuurder over wat komen gaat en geeft hem (spaar)tips.

Bedenk het en de nieuwe A4 heeft er een antwoord op. Rijden in het donker? Geen probleem, de lichtinstallatie is state of art. Audi zet hier nieuwe maatstaven en dat geldt ook voor het virtuele dashboard dat zijn forse meerprijs waard is.

Nieuwe Audi A4 brengt licht in de duisternis
© /

Pro en contra

De nieuwe Audi A4 is een zeer goede auto, in alle opzichten. Hij rijdt sportief, veilig en efficiënt – lees: zuinig. De wegligging en het rij- en veercomfort zijn gewoon voortreffelijk. Het aanbod aan infotainment en rijhulpsystemen komt tegemoet aan de wensen van een zeer breed publiek, de afwerking en gebruikte materialen zijn top. Het ruimteaanbod binnenin en de inhoud van de koffer (480 liter) zijn vergelijkbaar met de BMW 3 en Mercedes C, die duurder zijn in aankoop en onderhoud.

Kritiek is er op de extrakost voor de opties; die maken het rijden aangenamer en veiliger maar ze jagen de prijs zodanig de hoogte in dat de nieuwkomer zelfs voor tweeverdieners erg duur wordt. De initiële instapprijs van 30.650 euro is in feite niet meer dan een lokmiddel. Voor je het goed en wel beseft, loopt de rekening op tot 50.000 euro en meer. Dat BMW en Mercedes in hetzelfde bed ziek zijn, is geen excuus.

De nieuwe A4 staat vanaf november in de showroom, als berline en 5-deurs avant. Voor die laatste versie is er een meerprijs van 1.850 euro. Dat is goed besteed geld, omdat je naast een bedrijfswagen op kosten van de baas ook een praktische en ruime weekendauto voor het hele gezin in huis haalt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content