Omslag van diesel naar benzine in volle gang, SUV nog populairder

© Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De 96ste editie van het Autosalon van Brussel heeft de hoge verwachtingen ingelost: veel bezoekers en veel kopers. De auto blijft populair, door het megasucces van de SUV. In afwachting van een doorbraak van de elektrische wagen is de omslag van diesel naar benzine in volle gang. Een terugblik op een succesvolle 10-daagse autohappening.

Als straks de poorten van Brussels Expo dichtgaan, zullen op de stands de champagnekurken knallen. Exposanten en informanten zullen opgelucht ademhalen en blij zijn dat ze verlost zijn van ongeduldige bezoekers die hun wensen voor werkelijkheid nemen. De standhouders zullen een voorlopige balans opmaken, er zullen woorden van dank en waardering worden uitgewisseld. Volgende afspraak begin januari 2019, same place.

Combinatie van kijk- en koopsalon is een lonende combinatie

De 96ste editie van de Brussels Motor Show heeft een recordaantal offertes en bestellingen opgeleverd. Dat voorspelt voor de merkinvoerders een hoge return on investment, al zullen we de definitieve resultaten pas over een enkele maanden kennen. Febiac zal het graag lezen, want zolang op het autosalon goed geld wordt verdiend, zal het blijven bestaan.

Een goed salon is ook voor Febiac een goede zaak. De automobielfederatie stelt 45 mensen tewerk en budgetteert 14 miljoen aan inkomsten op jaarbasis. Gemiddeld komt zo’n 10 miljoen van dat werkingsbudget uit inkomsten van de ticketverkoop en verhuur van stands.

Tijdens de nacht van zondag op maandag wordt begonnen met de afbraak, dinsdagavond laat moeten alle stands opgeruimd zijn. Wat hergebruikt kan worden, verdwijnt tot eind van het jaar in een loods.

Dealers aan zet

Vanaf nu tot einde februari zijn de dealers aan zet. Zij moeten de offertes in bestellingen omzetten, onderhandelen over de overnameprijs en financieringsformules. Wat telt op het einde van het gesprek is het nettobedrag dat een kandidaat-koper maandelijks moet betalen. Die wil hoe langer meer een all-in prijs. Voor 100 euro profijt is hij bereid enkele honderden kilometers rond te rijden en enkele vrije zaterdagen op te offeren. Online bestellen kan natuurlijk ook, is minder tijdrovend maar meestal ook minder lonend.

Van diesel naar benzine, van sedan naar SUV

Knack.be heeft op deze laatste dag van het salon zijn oren te luisteren gelegd bij enkele exposanten, voor een laatste stand van zaken. En die oogt zeer positief: meer bezoekers, meer offertes, meer bestellingen, 2018 wordt opnieuw een goed autojaar. Dat staat in feite nu al vast, want in de periode van het salon wordt een derde van de jaaromzet gerealiseerd. Bart Hendrickx (Suzuki/Ssangyong) : “Onze saloncondities hebben wonderen verricht. We stevenen af op een recordverkoop, alle targets zijn gehaald. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn. De bazen zijn content en dus zijn wij dat ook.”

De Eclipse Cross was de blikvanger op de stand van Mitsubishi
De Eclipse Cross was de blikvanger op de stand van Mitsubishi© UVD

Ook Ann Wittemans (Mitsubishi) toont zich tevreden: “Dit is mijn eerste salon als standverantwoordelijke. Veel lovende commentaren van mijn collega’s gekregen én nog belangrijker, veel kooplustige bezoekers over de vloer gekregen. De Eclipse Cross is dé blikvanger op de stand en straks in het straatbeeld, de offertes zijn echt de deur uit gevlogen. Met dank aan onze informanten. Een klein merk als het onze profiteert sowieso meer van een autosalon dan grote merken, klein en groot staan hier broederlijk naast elkaar opgesteld.”

Eenzelfde commentaar krijgen we te horen uit de mond van Kia-woordvoerder Marc Coopmans. “We hebben een succesvol jaar achter de rug met een stijging van de verkoop met bijna 10 procent, wat ons optimistisch stemt voor 2018. Voor het salon hebben we onze targets naar boven bijgesteld en wat blijkt? We doen nog beter dan verwacht, door het succes van de Sportage, cee’d en nieuwkomer Stonic. We hebben ook veel bezoekers gekregen die nu met een premiummerk rijden en onze Stinger in levende lijve willen zien. Dat belooft.”

1 Toyota op de 2 is een hybride

Op de wereldranglijst staat Toyota op nummer twee, in ons land op plaats vijftien. Het goede nieuws is volgens woordvoerster Aurélie Gerth dat het in 2018 alleen maar beter kan en dat de eerste voortekenen zichtbaar zijn. “We hebben de voorbije tien dagen op onze stand een verschuiving gezien van kijkers naar kopers, met als blikvanger de C-HR die goed is voor de helft van onze verkoop. Geen model dat meer polariseert, geen model dat beter in de markt ligt! Een tweede vaststelling: 1 nieuwe Toyota op de 2 is een hybride. Wij zijn pionier op het vlak van alternatieve aandrijving en plukken daar nu de vruchten van. Onze verkoop van hybrides is op drie jaar tijd gewoon verdubbeld. Ook bij ons luxemerk Lexus is hybride troef.”

 De verkoop van hybrides is op drie jaar tijd verdubbeld bij Toyota
De verkoop van hybrides is op drie jaar tijd verdubbeld bij Toyota© Urbain Vandormael

In afwachting van de doorbraak van de elektrische auto zetten (plug-in) hybrides hun opmars onverminderd voort. Milieuvriendelijke wagens liggen almaar beter in de markt en dat is goed zo. Diesels gaan veel minder vlot van de hand als nog voor vijf jaar, door een politieke koerswijziging op het vlak van autofiscaliteit. In plaats van dieselrijders te bevoordeligen, worden die nu bestraft door de overheid.

Jaguar is een SUV-merk geworden

De opmars van de SUV’s blijft aanhouden. Zelfs Ferrari komt over afzienbare tijd met een SUV op de markt. Bij volume- en luxemerken veroveren SUV’s en crossovers een almaar groter deel van de koek. Dat is het geval bij Audi, BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Skoda, Volkswagen en Volvo. Misschien vergeet ik er zelfs enkele.

Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace© Urbain Vandormael

Neen, Jaguar heb ik niet over het hoofd gezien. Daar zorgt JLR-woordvoerster Isabelle Michiels voor… “Jaguar heeft naam en faam verworven met sportieve limousines, coupés en cabrio’s. Sinds de lancering van de F-Pace gaat meer dan de helft van onze omzet naar SUV’s én bereiken we een compleet nieuwe groep van klanten. Onze rekruteringsbasis is veel breder geworden. Daar heeft ook de nieuwe generatie milieuvriendelijke tweelitermotoren toe bijgedragen. Het SUV-aandeel in ons gamma zal nog stijgen met de komst van de E-Pace nu en de elektrisch aangedreven I-Pace in 2019. Voor mij mag de SUV-boom nog een tijdje aanhouden.” Ook Land Rover blijft goede zaken doen. Hier blijven de Evoque en Discovery Sport de trekpaarden.

Jeep surft op het succes van de SUV

Dominique Fontignies (Fiat Chrysler Automobiles)
Dominique Fontignies (Fiat Chrysler Automobiles)© UVD

Alfa Romeo plus 30,17 %, Jeep plus 15,78 %, Fiat plus 11,55 %. De merken van de autogroep FCA (Fiat Chrysler Automobiles) hebben een recordjaar achter de rug. Dit keer in de positieve zin, na jaren van kommer en kwel.

Dominique Fontignies (FCA-woordvoerder): “We hebben lang moeten wachten op nieuwe modellen. Die zijn er nu met de nieuwe Tipo– en 500-familie, met de Alfa Guilia en Stelvio en Jeep Compass en Cherokee. De Guilia en Stelvio hebben gezorgd voor de wedergeboorte van Alfa Romeo als sportief merk. Dat sportief imago zal nog versterkt worden door een nieuw Alfa-team in de F 1 dat meer als een B-team van Ferrari wil zijn. Enkel de motoren zijn dezelfde. Jeep is dé verrassing van 2017 met een recordverkoop van 1,4 miljoen wagens. Jeep surft op het succes van de SUV! De Renegade en Compass, beide op basis van een Fiat-platform, verkopen als warme broodjes. Onze baas Sergio Marchionne legt de lat daarom zeer hoog: 2 miljoen wagens tegen 2020. Dat is een zeer ambitieuze target, maar dat zijn we gewoon van hem.”

Made in Belgium lokt nieuwsgierige bezoekers

Volvo-woordvoerder René Aerts verheugt zich over de vele vragen van de bezoekers over de nieuwe XC 40 die in Gent wordt gebouwd. “Made in Belgium is zeker een eyecacther. Van de XC 40 weten we dat hij over alle kwaliteiten beschikt om een van onze bestsellers te worden in een segment dat werkelijk boomt. We hebben zelfs de Koning op bezoek gehad met zeer concrete vragen over het hoe en waarom van new Volvo dat er na de overname door Geely compleet anders uitziet en over een enorme dynamiek vertoont. We zijn goed bezig!” Ook op de stand van Audi is de bouw van de eerste elektrische auto in de fabriek van Vorst een van de belangrijke gespreksthema’s.

Omslag van diesel naar benzine in volle gang, SUV nog populairder
© Urbain Vandormael

Een Rolls-Royce koop je niet op een autosalon

De duurste en exclusiefste merken vinden we in de paleizen 1 en 12; dat laatste wordt ingenomen door de luxemerken van de Volkswagen Group: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche. Hier vooral kijkers, jonge en oudere. In paleis 1 hebben we afspraak met Sofie Verheyden, woordvoerster van Ginion Group die McLaren en Rolls-Royce in ons land verdeelt. “Het komt zelden voor dat iemand onze stand bezoekt en ter plekke een bestelbon ondertekent. Wie een Rolls koopt, wil die graag een persoonlijke touch geven. Een kandidaat-koper neemt best enkele dagen de tijd om de verschillende mogelijkheden in detail te overlopen en raad in te winnen van onze specialisten. Wat wel voorkomt; een bezoeker is zodanig onder de indruk van de kwaliteit van een Rolls of een McLaren dat hij meteen zijn agenda ter hand neemt voor een afspraak in onze showrooms in Brussel.” Over wie die kandidaat-kopers zijn, volgt een no comment. Dat is op de andere stands in de paleizen 1 en 12 niet anders: spreken is zilver, zwijgen is goud.”

Bugatti
Bugatti© Urbain Vandormael

Partner Content