‘Renault wil opnieuw wereldkampioen worden in de koningsklasse van de autosport’

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

110 jaar geleden won Renault de eerste Grote Prijs Formule 1, de start van een zeer succesvol engagement in de koningsklasse van de autosport. De voorbije jaren was de Franse constructeur enkel nog actief als motorenleverancier en behaalde met Red Bull vier wereldtitels op rij. Sinds dit jaar staat Renault opnieuw met een eigen F1-team aan de start. Van Fred Vasseur wordt verwacht dat hij het merkteam opnieuw naar de wereldtitel leidt.

Red Bull en Renault kunnen terugblikken op een succesvolle samenwerking die resulteerde in vier wereldtitels op rij in de koningsklasse van de autosport. De voorbije twee jaar, na het vertrek van Sebastian Vettel naar Ferrari, nam Mercedes de fakkel over en verwees Red Bull naar een plaats op de tweede rij. Dat leidde meer dan eens tot hoogoplopende discussies tussen het Oostenrijkse F 1-team en zijn Franse motorenleverancier, het einde van de samenwerking leek in zicht. Want ook op de Parijse hoofdzetel van Renault werd heftig gediscussieerd over de opportuniteit van een verlenging van het F1-engagement.

Voorzitter Carlos Ghosn hield zich lange tijd op de vlakte, wat tegen zijn natuur ingaat. Dat wekte bij insiders de indruk dat Renault zich eind 2015 uit de Formule 1 zou terugtrekken, om zich sterker te kunnen profileren in het Formule E-kampioenschap. Dat wordt gereden met elektrisch aangedreven racewagens met een sterke inbreng van Renault dat marktleider is op het vlak van e-mobiliteit, samen met partner Nissan.

Groen licht vanuit Parijs

Eind vorig jaar kreeg de story alsnog een verrassende ontknoping. Red Bull was er niet in geslaagd om Mercedes of Ferrari aan boord te halen als motorenleverancier en Renault kocht voor een habbekrats het zieltogende F 1-team van Lotus, dat werd omgedoopt tot het officiële Renault-fabrieksteam. In een intentieverklaring van de Franse constructeur was sprake van een langjarig engagement én van de ambitie om op termijn opnieuw wereldkampioen te worden in de Formule 1.

'Renault wil opnieuw wereldkampioen worden in de koningsklasse van de autosport'
© /

Om een en ander kracht bij te zetten, engageerde Renault de Fransman Fred Vasseur (47) – wellicht de bekwaamste en alleszins de meest succesvolle teammanager van zijn generatie. Zijn ART-team domineert al jaren het GP2- en GP3-kampioenschap en effende het pad naar de Formule 1 voor toppers als Vettel, Hamilton, Rosberg én onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Van de Renault-directie kreeg de nieuwe teambaas een ruim werkingsbudget ter beschikking alsook de vrije hand om van Renault opnieuw een topteam te maken.

‘Parijs heeft mij geen deadlines opgelegd’

Fred Vasseur: “Wereldkampioen worden in de koningsklasse van de autosport, daar droomt elke teammanager van. Renault biedt mij die kans en ik zal alles in het werk stellen om dat vertrouwen te honoreren. Maar voor het zover is, moet nog een lange weg worden afgelegd.”

Hoeveel tijd heb je gekregen van de Renault-directie?

Fred Vasseur: “Parijs heeft mij geen deadlines opgelegd! Mijn eerste opdracht bestaat erin opnieuw structuur te geven aan het team en te investeren in nieuw materiaal. De samenwerking tussen onze medewerkers in het Engelse Enstone en Franse Viry-Châtillon moet efficiënter verlopen, we verliezen momenteel nog te veel tijd tussen het ontwerpen en implementeren van nieuwe componenten in onze wagens. Aan de ‘lead time’ voor nieuwe onderdelen herken je de kracht van een team! Natuurlijk kan ik één of meerdere ingenieurs en designers wegplukken bij andere teams, maar dat is niet mijn manier van werken. Ik geef de voorkeur aan jonge en ambitieuze medewerkers die bereid zijn een langdurig engagement aan te gaan, om over twee à drie jaar bij de topteams in de Formule 1 te behoren. Piloten zien dat anders, die willen liefst zo snel mogelijk een Grote Prijs winnen. Maar zo functioneert autosport op topniveau niet. Een piloot is de meest herkenbare pion van een F 1-team, voor zijn prestaties is hij aangewezen op het werk en de inzet van meer dan duizend specialisten. Zonder hun deskundigheid en engagement redt hij het niet, een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel! Formule 1 is een teamsport, hoe gek dat ook moge klinken in relatie tot de bedragen die sommige piloten en ingenieurs of designers verdienen.”

Wat maakt van een piloot een kampioen?

Fred Vasseur: “Het volstaat niet om snel en moedig te zijn. Om tot een kampioen te kunnen uitgroeien, moet een piloot alles uit zichzelf kunnen halen én alles uit zijn team en de duizend medewerkers die achter hem staan. Een ‘champ’ is een leidersfiguur die zijn omgeving kan begeesteren en motiveren – in goede én slechte dagen. Vettel, Hamilton, Rosberg en Grosjean zijn daar goede voorbeelden van.”

'Renault wil opnieuw wereldkampioen worden in de koningsklasse van de autosport'
© /

Stapt Stoffel Vandoorne over van McLaren naar Renault?

Met Kevin Magnussen en Jolyon Palmer beschikt het Renault-team over twee jonge, talentrijke rijders maar over hun leiderskwaliteiten bestaat twijfel. Het gerucht doet de ronde dat de Franse renstal Stoffel Vandoorne aan boord wil(de) halen, maar noch het team noch de piloot wilde het gerucht becommentariëren. Feit is dat onze jonge landgenoot nog voor het ART-team heeft gereden en nog altijd een goede relatie onderhoudt met zijn ex-baas Fred Vasseur.

Stoffel Vandoorne (24) ligt nog onder contract bij McLaren en dat is nog altijd een referentie in de Formule 1. Onze landgenoot bezit het statuut van reserverijder en dit seizoen is hij effectief ook éénmaal aangetreden als plaatsvervanger van Fernando Alonso. Het is weinig waarschijnlijk dat hij nog een jaar langer op de reservebank van McLaren wil doorbrengen. Volgens McLaren-baas Ron Dennis moet onze landgenoot zich geen zorgen maken over zijn toekomst, maar die wacht nog altijd op een concrete toezegging. Misschien komt die er dit weekend, misschien ook niet.

Onvoorspelbare weersomstandigheden in Spa-Francorchamps maken uitslag van Grote Prijs onvoorspelbaar

'Renault wil opnieuw wereldkampioen worden in de koningsklasse van de autosport'
© /
'Renault wil opnieuw wereldkampioen worden in de koningsklasse van de autosport'
© /

Na een lange vakantie staat zondag de Grote Prijs van België op het programma, Spa-Francorchamps is een zeer snel circuit en dat speelt in de kaart van Mercedes. De zilverpijlen van Lewis Hamilton en Nico Rosberg zijn daar op hun best, tenzij de weersomstandigheden daar anders over beslissen en die zijn in de Ardennen altijd onvoorspelbaar. De kans dat het zondag regent, wordt ingeschat op 10 à 20 procent. Dat zou betekenen dat we de zoveelste tweestrijd krijgen tussen de Mercedes-rijders, en andermaal met het mes tussen de tanden. Ontaardt de bitsige tweestrijd opnieuw in een crash, opent dat perspectieven voor de Red Bull-rijders mét Renault-motor Daniel Ricciardo en Max Verstappen.

De jonge Limburger is zonder twijfel dé revelatie van het jaar en staat garant voor gewaagde inhaalmanoeuvres. Zijn talent, durf en uitstraling zijn volgens Renault-woordvoerder Karl Schuybroek te vergelijken met die van de jonge Michael Schumacher, zesvoudig winnaar in Francorchamps. “Max is een zegen voor de Formule 1. Hij is een supertalent en winnaarstype, bereid om risico’s te nemen als dat nodig is om zijn doel te bereiken. Ondanks zijn jonge leeftijd gedraagt hij zich als een volleerde professional en toont zich een uitstekende communicator, en dat in verschillende talen. Het sportief succes en de roem zijn hem niet naar het hoofd gestegen, hij blijft met zijn twee voeten op de grond en is zeer toegankelijk voor zijn fans, die dit weekend opnieuw met tienduizenden naar Spa-Francorchamps zullen afzakken. In Nederland is hij een echte superster. Red Bull én Renault hebben aan Max een uitstekende ambassadeur.”

Autosport heeft Renault op de kaart gezet

“Om het verschil met andere constructeurs te maken, moet je proberen de snelste te zijn”, aldus Louis Renault, begin van de vorige eeuw op de vraag waarom zijn automerk zo succesvol was. De Franse constructeur is races blijven winnen, in alle mogelijke autosportdisciplines.

Karl Schuybroek: “Autosport zit in de genen van Renault, vanaf het prille begin. Onze sportieve successen hebben Renault op de kaart gezet en positief bijgedragen aan de naambekendheid en het sportief imago van ons merk. Formule 1 komt in de hele wereld op de buis, boeit jong en oud. Formule 1 is bovendien synoniem van innovatieve toptechnologie; de knowhow en ervaring die onze ingenieurs opdoen in de racerij komen onze seriemodellen ten goede. De recuperatie van remenergie is daar een goed voorbeeld van. Weet ook dat onze ingenieurs een beurtrolsysteem hebben: het ene jaar werken ze voor de autosportafdeling, het andere jaar ontwikkelen ze nieuwe motoren en technologietoepassingen voor de seriemodellen van Renault.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content