‘Achter de kunstvoedingslobby zit een miljoenenindustrie die ouders op het verkeerde been zet’

Naar aanleiding van de week van de borstvoeding pleit Anne Dedry (Groen) voor een krachtig signaal van de minister van Volksgezondheid. ‘Het is tijd om de ongeoorloofde reclame voor kunstvoeding aan banden te leggen.’

Tijdens de internationale week van de borstvoeding is het bon ton om de voordelen van borstvoeding uitgebreid in de media uit te smeren. De gezondheidsvoordelen worden dan nog maar eens in de verf gezet en BV’s ondersteunen acties her en der. Met één hoogmis per jaar gaan we het tij evenwel niet keren, want het kan véél beter met onze borstvoedingscijfers, en dat de kunstvoedingslobby daar voor iets tussen zit is een understatement.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) heeft dit allang begrepen. Nu België nog. Sinds 1981 is er de ethische code van de WGO voor het op de markt brengen van moedermelkvervangende producten, met als doel om zowel borstvoeding te bevorderen als ongeoorloofde reclame voor kunstvoeding aan banden te leggen.

Deze ethische code wordt continu overtreden door de kunstvoedingsindustrie, zowel in ons land als in de ons omringende landen.

In 37 landen is deze ethische code quasi volledig opgenomen in wetgeving. In België hebben we enkel het KB van 1991 waarin een beperkt deel van de code is opgenomen. Bijvoorbeeld het verbod op reclame voor eersteleeftijdsmelk. Maar niet het verbod op reclame voor alle zuigelingenvoeding of het verbod op geschenkjes van kunstvoedingsfirma’s aan zorgverleners en ouders.

Ondertussen passen de ziekenhuizen en organisaties met een babyfriendly (BFHI)- label deze code toe, maar het is dweilen met de kraan open als de reclame vrij spel krijgt in de media.

Denken we maar aan de sponsoring van de kunstvoedingsindustrie voor de gegeerde cadeaupakketten die pasbevallen moeders in de kraamkliniek krijgen, aan televisiespots, presentjes en de toevloed aan bons die ouders krijgen via de websites van de grote kunstvoedingsfabricanten.

Ook in TV-soaps zien we nauwelijks of nooit vrouwen die borstvoeding geven, en dat zijn pas de echte rolmodellen voor vele jonge vrouwen.

Het staat onomstotelijk vast dat reclame ieder van ons beïnvloedt, niet alleen in koopgedrag (als je het beste wil voor je baby koop je toch het duurste merk kunstvoeding bij de apotheker en geen wit product uit de supermarkt) maar ook in mindset (waarom zou kunstvoeding niet even goed zijn als moedermelk als acteurs in witte doktersjassen dit in promofilmpjes op ons afvuren). En net zoals gewone mama’s en papa’s worden ook artsen, vroedvrouwen, verpleegkundigen enz, zonder het te beseffen, beïnvloed door deze misleidende reclame.

Voor een goede verstaander, niemand moet zich verplicht voelen om borstvoeding te geven. Elke vrouw heeft de vrije keuze, zolang deze keuze een objectief geïnformeerde keuze is en niet door de commercie beïnvloed is.

Want achter de kunstvoedingslobby zit een miljoenenindustrie die maar al te graag ouders op het verkeerde been zetten met de boodschap dat er tussen moedermelk en kunstvoeding geen verschil is. De borstvoedingslobby zonder achterliggende industrie kan daar niet tegenop. Een ongelijke strijd met ongelijke middelen.

Wij pleiten dan ook voor een volledige toepassing van de WGO-code in ons land en voor een registratie én aanpak van inbreuken.

Een ongelijke strijd valt moeilijk te winnen, maar moeilijk gaat ook. Een daadkrachtig signaal van onze Minister van Volksgezondheid zou al een flinke stap vooruit zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content