Vincent Van Quickenborne

‘Maak opnieuw een prioriteit van het wegwerken van de taalgrens als werkgrens’

Vincent Van Quickenborne Minister van Justitie

‘Overtuig de Vlaamse en de Waalse werkzoekenden om die ‘extra mile’ te gaan door hen beter te begeleiden en te belonen bij het vinden van een goeie job’, schrijft burgemeester van Kortrijk Vincent Van Quickenborne (Open VLD) naar de ministers-presidenten Geert Bourgeois en Paul Magnette. ‘Er is nog altijd een enorm gebrek aan arbeidsmobiliteit tussen Vlaanderen en Wallonië.’

Doet onze arbeidsmarkt het nu goed of slecht? De jobcreatie zit in de lift terwijl de werkloosheidscijfers een structureel dalende trend vertonen. Maar dan kwam het slechte nieuws over de 2200 ontslagen bij Caterpillar en 650 bij verzekeraar AXA. Netto worden er voor elke job die verdwijnt nog steeds meer gecreëerd. Maar dat ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid om de mensen die hun job verliezen, te begeleiden naar nieuw werk.

‘Maak opnieuw een prioriteit van het wegwerken van de taalgrens als werkgrens’

Een grote sluiting ondervangen is niet eenvoudig, maar evenmin onmogelijk. Kijk naar Limburg: vandaag zijn er meer jobs voorhanden dan voor de sluiting van Ford Genk. Er kwam een strategisch actieplan waarbij werd ingezet op vele maatregelen, groot en klein. Het zogenaamde SALK maakte van Limburg een aantrekkelijke plaats om te investeren en te innoveren. Een studiereis naar Limburg is dus zeker aan te bevelen voor de provincie Henegouwen en de Waalse regering.

Maar achter de werkloosheidscijfers van ons land gaat mogelijk nog een oplossing schuil. Die statistieken leren ons dat de werkloosheidsgraad in Wallonië hoger is dan in Vlaanderen. Binnen Wallonië is de werkloosheidsgraad het hoogst in Henegouwen, maar even goed in het noorden van vele Waalse provincies, dicht bij de taalgrens. Dat is vreemd, gezien er vlak over die taalgrens in Vlaanderen vele bedrijven op zoek zijn naar werkkrachten.

Ook de Hoge Raad voor Werkgelegenheid, voorgezeten door minister van werk Kris Peeters, doet die vaststelling in haar rapport van juni 2016: er is een enorm gebrek aan arbeidsmobiliteit tussen Vlaanderen en Wallonië.

Bussen over de taalgrens

Ter vergelijking: waar de helft van het aantal (binnenlandse) pendelaars in Brussel bestaat uit Vlamingen (31%) en Walen (17%), gaat amper 3% van de Walen werken in Vlaanderen en omgekeerd. De taalgrens schrikt nog teveel werkzoekenden af en wordt daardoor ook een werkgrens. Bovendien laten lager geschoolde werkzoekenden zich moeilijker overtuigen om zich ver te verplaatsen (in hun zoektocht) naar werk. De werkloosheidsval die nog groter wordt door de kosten van de verplaatsing speelt daar zeker in mee.

Nochtans liggen hier kansen, ook voor de 2200 werknemers van Caterpillar die hun job verliezen. De taalgrens ligt op nog geen halfuur rijden, en er zijn talloze bedrijven in Oost- en West-Vlaanderen die op zoek zijn naar werknemers. De VDAB liet vandaag nog weten dat het aantal vacatures in West-Vlaanderen het voorbije jaar is gestegen met 31,3%. In de regio Kortrijk zelfs met 35,3%.

Uiteraard is dit probleem al langer gekend. De politiek ondernam ook al enkele initiatieven. In 2007 organiseerde de Waalse en de Vlaamse arbeidsconsulenten samen met Unizo bijvoorbeeld een gezamenlijke jobbeurs in Kortrijk. Toenmalig Waals minister-president Rudy Demotte (PS) en Forem (de Waalse tegenhanger van de VDAB) mobiliseerden toen 7 volle bussen met werkzoekenden richting Kortrijk. Waarom zou dat vandaag niet kunnen? In 2008 werd dan weer een confederaal arbeidsmiddelingsteam opgericht door de VDAB en Forem dat de arbeidsmobiliteit tussen Vlaanderen en Wallonië moest verbeteren om zo tot een echte ‘Belgische’ arbeidsmarkt te komen. Maar het heeft allemaal weinig resultaat opgeleverd.

Goeie pendelverbinding

Door de zesde staatshervorming behoort het activeringsbeleid nu volledig tot het takenpakket van de gewesten. Minister-presidenten Bourgeois en Magnette hebben de sleutels in handen. Mijn boodschap aan hen is duidelijk: evalueer de inspanningen die tot op vandaag gebeurden, veranker de goede initiatieven structureel, en maak zo opnieuw een prioriteit van het wegwerken van de taalgrens als werkgrens. Overtuig de Vlaamse en de Waalse werkzoekenden om die ‘extra mile’ te gaan door hen beter te begeleiden en te belonen bij het vinden van een goeie job. Een goede pendelverbinding is daarbij cruciaal. Net zoals het aanpakken van de werkloosheidsval.

Vincent Van Quickenborne is federaal parlementslid en burgemeester van Kortrijk voor Open VLD.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content