Theatermaker Lucas De Man: ‘Een bank kán niet zonder kunstenaars’

Lucas De Man: 'Van het professionalisme van de bankenwereld kan de kunstenwereld wel wat leren.' © Nico Kroon
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

De Vlaming Lucas De Man is het komende jaar artist in residence bij Rabobank. Hij maakt er, om te beginnen, de solovoorstelling Sam en De Grote Familievriendelijke Rabo Kerst Kunstshow.

Dacht u: ‘Laat ik mijn ziel eens aan de duivel verkopen’?

Lucas De Man:(grijnst) Ja, laten we met dé clichévraag beginnen! Rabobank schakelt me niet in als reclameman, hè. De samenwerking is toevallig tot stand gekomen. In 2013 maakte ik samen met Johan Idema (auteur van het boek ‘How to Visit an Art Museum’, nvdr.) de eerste editie van De Grote Kunstshow in de Stadsschouwburg Amsterdam. Rond tien werken uit de Rabo Kunstcollectie – Rabobank bouwt sinds 1995 aan een collectie hedendaagse kunst – maakten we een verhalenparcours. Ons doel: mensen laten ervaren dat kunst niet saai is. De kunstcommissie van Rabobank hield van de show, maar in het publiek waren geen bankmedewerkers te bespeuren. ‘Dat is onze wereld niet’, klonk het als excuus. Die houding wilde de kunstcommissie veranderen.

Diversiteit is een werkpunt in de bankenwereld

Waarop u suggereerde: ‘Een kunstenaar in huis halen is interessanter dan een kunstwerk in huis halen.’

De Man: Inderdaad. ‘Laat me een jaar met en voor jullie mensen werken’, stelde ik aan Rabobank voor. Vervolgens heb ik lang aan de onderhandelingstafel gezeten. Een contract met een kunstenaar afsluiten: het bleek toch een juridisch avontuur. Maar zodra de handtekeningen waren gezet, was het vertrouwen compleet. We – ikzelf en de acht kunstenaars die met me meewerken – kregen alle vrijheid, we mochten alle vergaderingen bijwonen en iedereen spreken. Zo interviewde geluidskunstenaar Michaël Bloos medewerkers van alle niveaus: van de loketbediende tot de ceo. Die gesprekken monteerde hij tot de podcast De poëzie van het bankieren.

Vormen die gesprekken de basis van uw solovoorstelling Sam?

De Man: Ook, ja. In Sam vertelt een manager over het leven in de bank. Sam is een genderneutrale naam. Het personage wordt afwisselend vertolkt door een acteur – dan is het personage homo – en een actrice – dan is het personage hetero. Diversiteit is een werkpunt in de bankenwereld. In die wereld beseffen ze dat zelf ook, net zoals ze beseffen dat banken meer moeten inzetten op coöperativiteit. Daar is over nagedacht in de zogenoemde afdeling Toekomst van ons project – voor elk thema is er een afdeling die in alle openheid oplossingen zoekt. Dat proces verloopt tergend traag maar grondig. Van het professionalisme van de bankenwereld kan de kunstenwereld wel wat leren.

Sam is geïnspireerd de afdeling Toekomst. Ik schreef en regisseerde een portret van een ex-bankmedewerker die twijfelt over de toekomst en onomfloerst zegt wat er fout zit. Zoals de onpersoonlijke ontslagen in zijn sector of het gebrek aan kwetsbaarheid in zijn professionele omgeving. De solo reist langs alle lokale Rabobank-kantoren. Nadien hopen we het stuk buiten de bankenwereld te spelen.

Of in Belgische banken?

De Man: Graag. Denk aan KBC Bank, ooit dé cultuurbank. Van dat imago blijft vandaag weinig over. Nochtans kan niemand zonder kunst, ook de banken niet. Sinds de bankencrisis hebben ze leren luisteren naar anderen én hebben ze hun eigen identiteit in vraag leren stellen: net dat is de essentie van kunst. Daarom plannen we op 9 december ook De Grote Familievriendelijke Rabo Kerst Kunstshow, in Rabobank Utrecht. Er treedt een bankierskoor op, een accountmanager bezingt zijn liefde voor abstracte kunst… Het is een show door en voor bankiers die zichzelf en hun wereld in vraag hebben leren stellen, via de kunsten.

Vanaf 21 november speelt Sam op verschillende plaatsen in Nederland. Meer info: www.stichtingnieuwehelden.nl.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content