Onderwijs extra gevoelig voor hypes

iPad op school. © BelgaImage
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Moet het schoolsysteem mee op de digitale trein omdat kinderen vandaag graag naar een computerscherm staren?

Dan word je eens vermeld en besproken in een editoriaal van Nature, en dan hebben ze je naam verkeerd: pedagoog Pedro De Bruyckere van de Arteveldehogeschool in Gent werd opgevoerd als P.D. Bruyckere. Het blad besprak een publicatie van De Bruyckere en een collega in Teaching and Teacher Education waarin ze het bestaan van de ‘digitale autochtoon’ in twijfel trekken. De digitale autochtoon zou iedereen zijn die na 1980 is geboren, en dus van kleins af aan vertrouwd is met computers. De ouderen zijn dan digitale ‘migranten’, die moeite moesten doen om computers in hun leven te integreren.

De analist van Nature lijkt de conclusie van De Bruyckere te delen: de digitale autochtoon is een mythe, een ‘yeti met een smartphone’. De jongste generaties verschillen helemaal niet zoveel van de vorige. Maar de mythe wordt wel gebruikt om (voor de zoveelste keer) het onderwijs om te gooien. ‘Het beleid rond onderwijs is extra gevoelig voor politieke bevliegingen, hypes en veronderstellingen die nooit getest werden’, stelt het blad. Het is niet omdat kinderen graag allerlei schermen gebruiken dat een schoolsysteem daarop geënt moet worden.

De analist is het ook eens met de stelling van De Bruyckere dat een digitale autochtoon niet noodzakelijk beter is in multitasken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content