Directeur-generaal van De Lijn: ‘Als de bezetting van een buslijn te laag wordt, moeten we ingrijpen’

Roger Kesteloot © BelgaImage

We moeten zuinig omspringen met belastinggeld, zegt Roger Kesteloot van De Lijn. ‘Maar we blijven inzetten op kwaliteit, door bijvoorbeeld langere bussen en trams aan te kopen.’

Kan De Lijn aan verkeerslichten-beïnvloeding doen? In de Franse stad Nantes gebeurt dat al, maar een soortgelijk project in Gent is alweer afgevoerd. (Yves De Bruyckere)

Roger Kesteloot: Nantes is inderdaad een modelstad voor het openbaar vervoer. In Vlaanderen is al geïnvesteerd in verkeerslichtenbeïnvloeding, maar helaas veel te weinig en met voorbijgestreefde technologie. Vroeger werd gewerkt met lussen in het wegdek; bij nieuwe projecten werken we op basis van korteafstandsradio: dat is veel dynamischer en flexibeler. Dat nieuwe systeem hebben we al uitgetest met de kusttram en op een bus tussen Leuven en Brussel, en zal nu overal worden uitgerold.

Ik wil wel onderstrepen dat De Lijn niet de baas is over de verkeerslichten. Wij zijn afhankelijk van de medewerking van het Agentschap Wegen en Verkeer, en van lokale besturen – die helaas niet altijd voorrang geven aan openbaar vervoer.

Toen ik in Tervuren woonde, kon ik profiteren van een dicht en aantrekkelijk netwerk van openbaar vervoer, zowel door De Lijn als door de MIVB. Sinds mijn verhuizing naar de Westhoek krijg ik dagelijks te maken met ondermaatse busverbindingen, aftands materiaal en onvriendelijk personeel. (Dany Mommaerts, Koksijde)

We moeten vooral streven naar een hoger aandeel van het openbaar vervoer binnen het volledige vervoersplaatje van mensen.

Kesteloot: Dat ‘onvriendelijke personeel’ verbaast me sterk. Zeker in West-Vlaanderen krijgen onze chauffeurs telkens weer goede punten van reizigers. Ook in het materieel wordt sinds 2015 sterk geïnvesteerd – zo hebben we in de Westhoek nieuwe belbussen.

Dat gezegd zijnde, kun je de situatie in beide regio’s die u aanhaalt moeilijk vergelijken. In de Westhoek wonen 177 inwoners per vierkante kilometer, in Tervuren 650. Maar er is beterschap op komst: samen met lokale besturen en andere partners zoeken we naar oplossingen voor openbaar vervoer op maat in uw regio.

Ik woon in Gijzegem en begrijp niet waarom lijn 52 is afgeschaft: de vele gepensioneerden die hier wonen, zijn niet mobiel genoeg om vanuit de dorpskern de bus naar Aalst te nemen. (Magda Vinck, Gijzegem)

Kesteloot: Als de bezetting van een bepaalde buslijn heel laag wordt, kunnen we haar bestaan niet meer verantwoorden en moeten we ingrijpen. We werken nu eenmaal met belastinggeld: daar moeten we zuinig mee omspringen. Maar het blijft een moeilijke afweging. In dit concrete geval bleek dat er in de buurt nog drie andere buslijnen naar Aalst rijden en dat de wandelafstand tussen de verschillende haltes niet onoverkomelijk zou mogen zijn. Maar ook in de regio Aalst werken we aan optimalisering.

Kunt u de neerwaartse spiraal van het reizigersaantal nog wel keren, nu er steeds meer bezuinigd wordt en de dienstverlening nog zal verslechteren? (Philippe Desmet, Assenede)

Kesteloot: Sinds 2012 is er niet meer structureel bespaard op het aanbod. In 2016 zijn er bijvoorbeeld, tegenover 2014, maar 0,5 procent minder kilometers afgelegd door optimalisatie. Bovendien valt het best mee met die ‘neerwaartse spiraal’ van het reizigersaantal – het aantal betalende reizigers stijgt zelfs licht. En in de toekomst zullen we ook het aantal ritten veel nauwkeuriger kunnen tellen. Ik denk dat we vooral moeten streven naar een hoger aandeel van het openbaar vervoer binnen het volledige vervoersplaatje van mensen.

VRAAG VAN DE WEEK

Een gewone bus van De Lijn heeft ongeveer 100 plaatsen. Wetende dat heel wat reizigers een trolley of buggy meebrengen, vraag ik me af: hoeveel vierkante centimeter rekent u per staanplaats?

Kesteloot: Dat officiële aantal van 100 personen is inderdaad niet realistisch: er zouden dan 7 mensen op één vierkante meter passen. Maar dat is een verzekeringtechnisch getal – vergelijk het met het absurd hoge aantal mensen dat in een lift zou passen. Praktisch gezien rekenen we op maximaal 4 mensen per vierkante meter. Maar we kiezen volop voor grotere capaciteit, door lange bussen en trams aan te kopen. In Gent en Antwerpen rijden bijvoorbeeld al bussen van 43 meter, en in Vlaams-Brabant zullen vanaf 2019 ’trambussen’ rijden. Op andere locaties kiezen we steeds vaker voor gelede bussen.

Het thema van volgende week vindt u hier. Vragen over dat thema kunt u mailen naar mijnvraag@knack.be. De inzenders maken kans op een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content