‘Plastic verpakkingen vermijden? Doodmoe wordt een mens ervan’

Veel mensen zijn best bereid om minder in plastic verpakte spullen te kopen, maar het moet wel een beetje handig blijven. ‘Waar zijn de boodschappentassen met aparte vakken voor los fruit?’ vraagt Knack-redactrice Ann Peuteman zich af. ‘En er moet toch wat beters te verzinnen zijn dan een plastic wikkel om twee shampoos voor de prijs van één aan de man te brengen?’

Ik denk dat ik wel vijf minuten met die appels in mijn handen heb gestaan. Kocht ik de soort die we zo lekker vinden maar die per zes in overvloedig veel plastic verpakt zit of de appels waar we minder dol op zijn die per gewicht worden verkocht? Na rijp beraad koos ik toch maar voor het in plastic verpakte zestal. Uiteindelijk koopt een mens fruit opdat het gegeten zou worden. Een paar rayons verder stond ik voor een ander dilemma. Onze favoriete douchezeep was in de aanbieding: 1+1 gratis. Een goed moment om een voorraadje in te slaan dus. Alleen werden die twee flacons samengehouden door een wikkel van dik plastic.

Plastic verpakkingen vermijden? Doodmoe wordt een mens ervan.

U vindt mij te streng in de leer? Dan raad ik u aan om bij het uitpakken van uw wekelijkse boodschappen eens alle plastic wikkels, schalen en zakjes apart te houden. Voor mij was dat een oogopener. Binnen de kortste keren was mijn vuilnisemmer voor meer dan de helft gevuld met de verpakkingen van limoenen, komkommer, appels, blauwe bessen, verse basilicum, tabletten voor de afwasmachine, huishoudpapier, frisdrank, melk, schuursponsen en ga zo maar door. En dan heb ik het nog niet over het plastic dat je pas weggooit als je de inhoud daadwerkelijk gebruikt. De schaal waarin veggieburgers of mosselen zitten, bijvoorbeeld, of de verpakking van noten, kaas en krabsla.

'Plastic verpakkingen vermijden? Doodmoe wordt een mens ervan'
© /

Sindsdien let ik tijdens het winkelen beter op. Die doorzichtige zakjes voor fruit en groenten, die straks trouwens moeten verdwijnen, gebruik ik zo goed als nooit meer. Handig is dat allerminst: ik ben al blij als ik met mijn armen vol sinaasappelen bij de weegschaal geraak zonder dat er een paar door de groenteafdeling rollen. Vervolgens leg ik ze los in mijn boodschappentas en kleef ik het prijsetiket op de binnenkant van de tas (vroeger plakte ik die op de winkelkar, maar daar krijg je ze na het afrekenen onmogelijk weer van afgekrabd). Nog los van de discussies die ik daarover al aan de kassa heb gehad – ‘Hoe kan ik zo controleren wat u mee hebt, mevrouw?’ – en de keren dat ik dat vermaledijde etiket niet meer kon vinden, kom ik ook veel vaker met gehavend of zelfs geplet fruit thuis. En voor kersen en druiven neem ik toch maar zo’n plastic zakje omdat ik simpelweg niet weet hoe ik het anders zou moeten doen.

Ga dan naar zo’n ecologisch verantwoorde zaak waar niets is voorverpakt, denkt u misschien. Dat doe ik ook. Soms. Maar in doorsnee drukke weken heb ik, zoals de meeste mensen, noch de tijd noch de energie om daar een stevige omweg voor te maken. Zelf voorraaddozen meenemen naar de supermarkt dan maar? Dan moet je daar altijd aan denken, kun je nooit onderweg beslissen om snel even boodschappen te doen en vooral: in de meeste supermarkten zien ze dat niet bepaald zitten.

Ik wil best moeite doen. Zoals veel mensen die ik ken. Maar het moet wel een beetje praktisch blijven allemaal. Dat wil zeggen dat we niet bereid zijn er kilometers voor om te rijden of er veel tijd door te verliezen, dat we zoveel mogelijk willen blijven eten wat we lekker vinden en dat we ook van kortingen en aanbiedingen willen kunnen genieten. Daarom hebben we hulp nodig. Zowel van de supermarkten als van de producenten en de overheid. Een verbod op plastic zakjes volstaat echt niet meer. Waar blijven de herbruikbare boodschappenkratten of – tassen met aparte compartimenten voor stukken fruit of groente die je los koopt? Wanneer bieden grote supermarkten handige mandjes aan waarmee je fruit naar de weegschaal kan brengen? Waarom geen klemmetjes op winkelkarren waar je prijsetiketten onder kunt stoppen? Is het echt zo onoverkomelijk dat pistolets en sandwiches in een papieren zak zitten waar je niet doorheen kunt kijken? En er moet toch iets beters dan een plastic wikkel te verzinnen zijn om klanten diets te maken dat ze er voordeel mee doen als ze meteen twee shampoos of deo’s kopen? Veel klanten zijn een pak minder behoudsgezind en gemakzuchtig dan handelaars en producenten lijken te denken, en doorgaans ook minder dom.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content