De steile klim van alcoholvrij

Het staat tegenwoordig stoerder om te zeggen dat je een maand niet hebt gedronken, dan dat je pocht dat je er nog eens stevig bent ingevlogen. Wie alcoholvrij blijft, is niet langer het kneusje of de beklagenswaardige bob-van-de-avond. Een hype of een kentering?

O tempora, o mores. Nadat we hebben vastgesteld dat er ook ambiance is in een café zonder sigarettenrook, blijkt een alcoholvrije pint of mocktail de sfeer evenmin te bederven. Wie niet drinkt, is geen watje. Sterker nog, wie alcoholvrij bestelt, maakt een statement. Dat taboe is alvast van de baan.

In 2017 werd meer dan 30 miljoen liter NOLO-alcohol bier verkocht.

De cijfers liegen er niet om. In 2017 werd meer dan 30 miljoen liter alcoholvrij en alcoholarm bier verkocht in België, een verdubbeling in vergelijking met twee jaar tevoren en goed voor 5 procent van de totale bieromzet. Brouwers achten een marktaandeel van 10 procent op termijn realistisch. Drankenhandelaars en supermarktketens stellen een groei vast van 30% in het NOLO (No or Low) alcoholsegment van bieren, wijnen, schuimwijnen en cocktails. Met best wel pittige smaken.

De steile klim van alcoholvrij

Dat de niet-alchoholhoudende varianten erg dicht aanleunen bij het origineel en het alternatief ook niet langer een frisdrank hoeft te zijn, geeft de trend extra wind in de zeilen. De nieuwe generatie alcoholvrije bieren valt bij bierkenners erg in de smaak. Zo behaalde Maes 0.0% de World Beer Award 2018 in de categorie Lager Light. Barmannen, mixologen en restauranthouders nemen de handschoen op en ontwikkelen de meest verrassende 0,0%-creaties. We blijven tenslotte genieters.

Alcoholvrij is cool

De nuchtere trend wordt aangejaagd door het maatschappelijk inzicht dat het not done is om met een paar glazen achter het stuur te kruipen. Met dank aan jarenlange BOB-campagnes en grootschalige alcoholcontroles. En dan zijn er nog succesvolle en druk op sociale media gedeelde en becommentarieerde initiatieven zoals de Tournée Minérale, waarbij meer dan 100.000 deelnemers zweren een maand lang geen druppel alcohol aan te raken. For the record: acht op de tien van hen slaagt daar ook in.

Minder alcohol betekent minder calorieën.

NOLO is hip onder millennials want in lijn met hun gezonde levensstijl. En ook de babyboomers en de generaties X en Y huldigen steeds meer het adagium ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’. Minder alcohol betekent minder calorieën. Maes 0.0% bevat 20kcal/100ml, amper de helft van een frisdrank.

Is het een hype of is het een ommekeer? Maatschappelijke druk en gezondheidsargumenten, allemaal goed en wel, maar mensen blijven irrationele wezens. Weten dat iets bij overmatig gebruik onverantwoord is, betekent nog niet dat we daarnaar (blijven) handelen. Staan we voor een echt kantelpunt in onze omgang met alcohol of zijn we die 0,0% morgen alweer even gemakkelijk vergeten, vragen psychologen zich dan ook af. Ze zijn geneigd te denken dat we voorbij de tipping point zijn, want hoe meer we alcoholvrij drinken, hoe meer het de norm wordt. De tijd dat je je daarvoor moest verantwoorden en ‘mee moest doen met de rest’ ligt achter ons.