“We willen meer mensen bereiken met onze passie”

Het Belgian National Orchestra kan bogen op ruim 80 jaar ervaring als symfonisch orkest. Maar het BNO gaat mee met zijn tijd en zoekt, onder leiding van intendant Hans WAEGE en chef-dirigent Jamie Phillips, naar vernieuwing om zijn muziek bij een ruimer publiek te brengen. Dat gebeurde onlangs ook tijdens ‘The Power of Passion’, een evenement waarvoor het Belgian National Orchestra de handen in elkaar sloeg met Knack/Le Vif L’Express en Renault.

Het Belgian National Orchestra en Het Paleis voor Schone Kunsten Bozar zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het gebouw van Victor Horta dateert uit 1928, het orkest zag het licht in 1936 en heeft er zijn thuisbasis. Het BNO speelt zo’n 70 concerten per jaar en is ook bekend van de begeleiding tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd.

Maar de leiding van het orkest wil niet dat die historiek en traditie een schaduw werpen over het BNO. Intendant Hans WAEGE: “Klassieke concerten spelen zich te vaak af in een wereld van ‘ons kent ons’. Wij hebben de ambitie om ook banden te smeden met een publiek dat ons nog niet kent. We zijn een culturele instelling met een groep van bijna 100 gepassioneerde muzikanten, die een maatschappelijke visie heeft en die wil uitdragen.”

Het orkest wil nu en dan af van de begane paden. “We speelden al een tijd met het idee om ons orkest en zijn fantastische muziek op een andere manier bij een ruim publiek te brengen”, vertelt WAEGE. “Vandaar dat we samen met Knack/Le Vif L’Express en Renault op zoek zijn gegaan naar een nieuw format. Zo zijn we op het concept gekomen van ‘The Power of Passion’ waarbij we uitzonderlijke mensen met een uitzonderlijke passie laten getuigen en tussendoor het orkest muziek laten vertolken die aansluit bij elk van die persoonlijkheden.”

‘The Power of Passion’ laat uitzonderlijke mensen met een uitzonderlijke passie getuigen, op gepaste muziek.

Een uitdagend proces

Het is een bijzonder intens en voor het orkest ook uitdagend proces geweest. Eerst was er de selectie van de inspirerende sprekers: chef Sang Hoon Degeimbre, filosoof Jean Paul Van Bendegem, comédienne Laurence Bibot, pianist Jef Neve en designer Laurens van den Acker. “Daarna kwam het echte werk, een oefening in out-of-the-box denken. Want hoe verzoen je TED-talk-achtige speeches met het programma van een orkest? Hoe zorg je dat mensen geraakt worden door het geheel?”

“Onze artistiek directeur Fabio Sinacori is met een team langs geweest bij elk van de sprekers. We hebben lang gepraat over hun leven, hun passie en wat belangrijk is voor hen. Vervolgens gingen we op zoek naar muziek die bij hen paste”, legt Hans WAEGE uit. “Zo selecteerden we het Adagietto uit de 5e Symfonie van Mahler omwille van de sublieme eenvoud in de creatie, als illustratie bij het verhaal van chef Degeimbre. Of het sensuele Mother Goose van Maurice Ravel bijvoorbeeld, aansluitend bij het verhaal van Laurens van den Acker, corporate design directeur bij de Groep Renault, die sensualiteit ook belangrijk vindt in zijn ontwerpen.”

Ook inspirerend voor muzikanten

Het leverde een prachtige avond op in Théatre National in Brussel, waar het publiek enthousiast reageerde op ‘The Power of Passion’. Hans WAEGE: “Voor ons is het ‘mission accomplished’: we hebben zeer veel mensen bereikt die ons nog niet kenden en die de passie van het orkest live hebben beleefd. Hun reacties waren bijzonder fijn.”

Daarnaast was het ook inspirerend voor de muzikanten. Eventkantoor DDMC leverde een technisch hoogstandje af: “Dit was een zeer professionele productie met een sterk uitgewerkt scenario en veel technologische snufjes. Dat zijn omstandigheden waarin wij zelden of nooit opereren. We moesten ook een evenwicht zien te vinden tussen de fantastische muziek en de sprekers. Maar het enthousiasme bij onze mensen was groot. Want uiteindelijk ging het allemaal om kwaliteit en passie, zowel muzikaal als qua inspiratie van onze gasten. Het was gewoon een prachtige avond”, besluit Hans WAEGE.

Ontdek hier de andere artikels van het dossier ‘The Power of Passion’.